Wednesday 16 January 2013

Prosedur. Tepati Atau Tidak

Ok ini memang bende setepek selalu aku kena.

Aku tak tahu kenapa, aku hidup dikelilingi orang-orang yang tak reti ikut prosedur. Orang tu tak kira lah kawan ke, office mate ke, room mate ke. Asalkan orang. Kalau aku kata monyet memang sah-sah kencing pun merata tak ikut prosedur. Eh?

Contoh macam ni.

Dulu, masa aku keja kat tempat lama, tugas aku uruskan visa nak ke Saudi. Tak kira lah visa apa. Kerja, Umrah, Family Visit bla, bla bla. Bila dah cakap pasal visa, memang banyaklah documentation kena buat dan kena complete. Masalahnya ada jugak customer tak faham dah tu boleh persoal kenapa kena bagi sijil kematian *misalnya*. Itu takpe aku boleh explain lagi. Tapi kalau tiba-tiba kau sendiri pulak yang ajar aku, "takpe, takde bende ni pun takpe dik. Kan?"

Memang buat aku speechless. Jawapan aku balas, depends on ke-kerek-an customer. Kalau relaks2 je aku jawab jelah sebaiknya. Kalau datang yang macam nak mintak kaki, memang jawapan dari kaki lah aku bagi. Nak minta tolong tu biar lah beradab. Prosedur, dokumen yang kena aku attach semua bukan aku yang nak. Tapi embassy. Kalau embassy tu aku yang punya memang, perghh. Semua aku bagi lepas. Buat apa nak ngadap orang-orang tak reti adab camni ye dop?

Contoh kedua.

Company aku kerja sekarang. Aku banyak kena deal dengan vendor/supplier. Senang aku cerita misalnya aku petik vendor pokok hiasan dalam office ni lah.

Untuk makluman, office aku ni kami sewa 1 lot dari menara ni maka secara automatiknya adalah pihak management yang uruskan menara ni. Security dia bapak lah ketat. Asalkan kau takde pass je, dah tu kau carry kotak ke paper bag yang bagak ke saiz dia, memang diorang terus call receptionist suruh prepare shift in/out form. Actually, benda ni simple dan takde masalah langsung kalau kau bagitahu awal yang kau nak datang so boleh prepare form siap-siap.

Alkisahnya si company pokok ni tak paham bahasa. Aku tak tahulah nak cakap bahasa apa lagi kat dia. Bila bertutur, english bagai, tapi haprakkk lah sangat outcome kepahaman nya. Sebab; diorang ni sepatutnya datang service pokok dua kali sebulan. Tapi alih-alih receptionist kena call tiap-tiap kali tiba waktu service. Apa kau ingat receptionist tu kau punya reminder? Benda dah dalam contract, kau jugak sain, takkan kena bertelefon bagai baru nak datang.

Bila dah call, confirm nak datang esok pagi *misalnya*, si receptionist ni pun siapkanlah form sebab dah kau datang nanti nak bawak watering can semua. Sekali tak datang. Bila call, cakap nak datang esoknya pula. Gila tak stroke receptionist ni dengar. Dan sebenarnya, esok pun tak datang juga.

Nak dijadikan cerita, satu hari diorang ni datang juga. Dengan muka samseng, sound kitorang kat sini kata kenapa barang semua tak boleh naik. Ni dilepaskan pun sebab suruk prepare form. Hah time tu dah alang-alang aku ada situ, dan alang-alang aku dah lama berbulu pokok bos aku semua mati, memang berdas aa kau kena.

Datang pun tak bagitahu, nak kecoh kenapa barang tak boleh bawak naik. Dan-dan call bos kau dah tu bos kau maki aku kata tak suka datang sini. Alahai.. kelakar bulu ketiak aku dengar. Kau ni dah dibayar untuk servis pokok, dah tu kat mana pun office kitorang apa masalah kau nak suka tak suka datang lak kan. Halamak.. ringan je aku tengok anak buah kau yang berdiri depan aku ni..

"Beb.. silap orang lu rini.. kita kerja, kena professional.. lu kalau kata lu tak suka datang opis wa.. lu cakap sama wa punya manager. Kasi terminate itu contract.. Lu ingat wa suka-suka wa punya bangunan ke ini machaaa.. Wa pun sewa sini kena la ikut rules orang.. Kitorang mau angkut kotak turun pegi kereta pun kena isi borang tau..Kita lain kali.. buat bisnes.. kasi adab sikit la kalau mau bisnes berjaya.. ini lu call pun lu tinggi suara dengan wa.. lu lupa ka kita bayar lu.."

Terus dia hangup telefon.

Satu je aku zass kat anak buah dia.

"Lu balik. Esok datang balik. Kasi tau bila time mau datang. Kasi tau sekali sama lu punya bos tadi, kalau nak appoinment dengan wa punya manager, kasi call wa. Anytime wa arrange"

Terdiam..

Tula.. apa masalah kau nak ikut prosedur kan.. Benda ni dibuat bersebab. Kalau rumah kau pun kau ada "rules" tersendiri yang kau tak suka orang luar atau orang dalam rumah buat suka hati. Cuba ikut. CUBA. Nescaya benda yang kau plan nak buat tu berjalan lancar. Contoh macam pokok ni. Tak pasal-pasal aku halau balik. Dengan tengah ada meetingnya. Pejadah kau nak servis pokok dalam meeting room masa orang tengah meeting?

So, bagi aku lah prosedur ni dibuat untuk bagi semua benda berjalan seperti yang kau nak. Bagi lagi lancar. Dan yang penting mestilah tujuan dia nak organize dalam segala benda.

Simple je; cuba kau bayangkan simpang lot 10 tanpa traffic light.

Elok-elok kau balik makan nasik, kau terus boleh makan laptop pasni.


fadzreentaro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...